Navisec on saavutettava palvelu

7.11.2022
Käsi osoittaa saavutettavuutta ja turvaa kuvaavaa illustraatiota

Olemme tehneet parannuksia Navisec-palvelun saavutettavuuteen. Palvelun käyttö on jatkossa helpompaa esimerkiksi näppäimistön tai ruudunlukijan kanssa. Yleistä havaittavuutta on myös parannettu. Tavoitteemme on mahdollistaa laadukas tietosuojakoulutus kaikille ihmisille kaikissa organisaatioissa, joten haluamme varmistaa, että Navisec-palvelun käyttö on kaikille mahdollisimman helppoa.Saavutettavuuden parantamiseen vaikuttavat olennaisesti palvelun helppokäyttöisyys ja selkeys. Development Team Lead Reko Anttila kuvaili tehtyjä parannuksia näin: “Yleistä havaittavuutta on parannettu ja yhtenäistetty. Esimerkiksi värien kontrasteja on suurennettu. Palvelussa oleviin ulkopuolelle vieviin linkkeihin on lisätty ikoni joka kertoo sen avautuvan uuteen välilehteen.“Lisäksi Navisec-palvelun käyttäminen näppäimistöllä tai ruudunlukijalla on jatkossa helpompaa”, Reko kertoi. Selailujärjestystä sivuilla on parannettu, jotta näppäimistöllä liikkuminen palvelussa on helpompaa ja käyttäjä pääsee liikkumaan tärkeisiin toimintoihin. Ruudunlukijaa käyttävät saavat enemmän tietoa vähemmällä liikkumisella. Esimerkiksi kurssi-osiossa, joka koostuu kurssin eri osioista, pääsee nyt näppäimistön tabulaattorilla liikkumaan osio kerrallaan ja ruudunlukijalle kerrotaan kyseisen osion sisältö.

Mitä saavutettavuus on?

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää verkkopalveluja mahdollisimman helposti. Tarkoitus on siis huomioida ihmisten erilaisuus ja moninaisuus verkkopalvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tiivistettynä saavutettavuudessa on kyse siitä, että digitaaliset palvelut ovat kaikkien asiakkaiden käytettävissä – ilman, että jokin vamma tai erityispiirre sitä estäisi.Saavutettava verkkopalvelu on teknisesti oikein toteutettu, helppokäyttöinen ja sisältöjen tulee olla selkeitä ja ymmärrettäviä. Ymmärrettävät sisällöt on toteutettu ajatellen kohdeyleisöä, jolle palvelu on suunniteltu. Kieli on selkeää, eikä teksteissä ole käytetty ilman erityistä syytä ammattislangia tai vierasperäisiä ilmaisuja. Tekninen saavutettavuus on esimerkiksi sitä, että verkkosivusto tai sovellus on käytettävissä erilaisilla apuvälineohjelmilla. Apuvälineohjelmia voivat olla näkövammaisten käyttämät ruudunlukuohjelmat ja suurennusohjelmat sekä esimerkiksi silmä- tai päähiiret, joista on apua, jos motoriikassa on vaikeuksia. Verkkopalvelun helppokäyttöisyys vaikuttaa myös suoraan saavutettavuuteen. Helppokäyttöinen palvelu on sellainen, jossa tapahtumat etenevät loogisesti ja käyttäjän on helppo arvioida, mitä hänen on tehtävä seuraavaksi. Helppokäyttöisen sivun tai sovelluksen käyttöön palaa mielellään uudelleen.

Myös Navisec Whistleblow -ilmoituskanava on saavutettava

Julkaisimme aiemmin uuden Navisec Whistleblow -palvelun. Sen avulla organisaatiot saavat järjestettyä Whistleblower-direktiivin mukaiset ilmoituskanavat. Palvelu mahdollistaa sekä sisäiset että ulkoiset ilmoituskanavat. Olemme huomioineet saavutettavuuden myös Whistleblow -palvelun kehityksessä. Kyseessä on palvelu, joka tarjoaa kaikille organisaation sidosryhmille kanavan anonyymille palautteelle, joten on erittäin tärkeää, että se on aidosti kaikkien käytettävissä mahdollisesta vammasta tai erityispiirteestä huolimatta.

Asiakkaitamme

Onko henkilöstön tietosuojakouluttaminen ajankohtaista? Navisecin avulla se hoituu helposti ja tehokkaasti, tutustu palveluun ja tilaa se käyttöön!

Tutustu Navisec palveluun
Klikkaamalla "Hyväksy kaikki evästeet", suostut evästeiden tallentamiseen laitteellasi sivuston käytön parantamiseksi, käytön analysoimiseksi sekä markkinointimme tehostamiseksi. Lue lisää evästepolitiikastamme.