Tietosuojaopas uuteen asiakastietolakiin
Uusi asiakastietolaki tuli voimaan 1.1.2024. Siinä yhdistyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyä koskevat säännökset. Tavoitteena on yhtenäistää ja selkeyttää mm. asiakas- ja potilastietojen luovutusta sekä sosiaalihuollon palveluissa kirjattavien potilastietojen käsittelyä. Minkälaisia muutoksia uusi laki tuo mukanaan? Mitä sote-alan toimijoiden tulee huomioida tietosuoja-asioissa? Kokosimme lyhyen oppaan, jossa käsitellään lain mukana tulevia muutoksia ja annetaan vinkkejä niiden huomioimiseen.
Asiakkaat ja ajanvaraukset
Hallitse henkilöasiakkaiden sekä organisaatioiden tietoja.
Viesti ajankohtaisia ja tärkeitä asioita sähköpostilla tai tekstiviestillä.
Monipuolinen työkalu ajanvarausten ja resurssien hallintaan.
Vähennä ajanvarausten hallintaan käytettävää työaikaa.
Vähennä viime hetken peruutuksia muistuttamalla tulevasta ajanvarauksesta.
Dokumenttien tietoturvallinen säilytys.
Kirjaaminen ja palautteet
Kirjaa käynnit, diagnoosit sekä muut merkinnät ja luo niistä helposti loppupalaute.
Yhdenmukainen ja selkeä tapa kirjauksen tekemiseen, toimialakohtaiset nimikkeet.
Automaattisesti täydentyvät GAS, KU ja SV -lomakkeet.
Siirry uudelle aikakaudelle - puheentunnistus toimii työasemalla ja mobiililaitteella.
Luo ja hyödynnä valmiita pohjia kirjauksissa tai palautteilla.
Vienti, haku, ostopalveluvaltuutus ja muut Kanta-toiminnot omassa Diariumissa.
Etäkuntoutus
Täytä etäpalveluiden antamisen edellytys ja tunnista asiakas luotettavasti.
Viestien avulla asiakas ja asiantuntija voivat kommunikoida keskenään turvallisesti.
Reaaliaikainen etäyhteys terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan välillä.
Aikatauluta asiakkaalle ajasta ja paikasta riippumattomia tehtäviä.
Luo omia tai hyödynnä valmiita lomakepohjia, kaavatoiminto pistelaskuun.
Jaa asiakkaalle dokumentteja ja pyydä niihin sähköistä allekirjoitusta.
Laskutus ja maksaminen
Automaattisesti täydentyvät tilityslomakkeet tarvitsee vain tulostaa ja lähettää.
Lue lisääSeuranta ja raportointi
Seuraa toteutuneita tapahtumia ja koosta tilastot Aluehallintovirastoon.
Pidä maksusuorituksetajan tasalla ja siirrä ajantasainen aineisto kirjanpitoon.
Tuotemyynnit, maksajat, käynnit, lähetteet ym.
Monipuoliset liitännät ulkoisiin taloushallinnon ohjelmiin.
Kerää, raportoi ja hyödynnä lomakkeiden avulla kerättyä tietoa.
BI-työkalu kokoaa yhteen ja visualisoi liiketoiminnan keskeiset tunnusluvut.
Turvallisuus
Ulkoinen tietoturva-auditointi KPMG IT Sertifiointi Oy:n toimesta.
Säännöllinen kolmannen osapuolen suorittama tekninen tietoturvatestaus.
Lisää kirjautumisen tietoturvaa aktivoimalla kaksivaiheinen tunnistus.
Navisec-palvelun avulla varmistetaan henkilöstön tietosuojaosaaminen
Navisec-palvelun avulla tietosuoja-asiat saa koulutettua henkilöstölle helposti, tehokkaasti ja edullisesti. Palvelu sisältää täysin valmiit tietosuojan verkkokoulutukset, joita päivitetään säännöllisesti. Raporttien avulla on helppo osoittaa, että henkilöstö on koulutettu.
Navisec tekee tietosuojakouluttamisesta tehokasta ja sujuvaa. Verkkokoulutukset ovat joustavasti käytettävissä missä ja milloin tahansa.
Hylkää perinteiset koulutustilaisuudet ja kouluta tehokkaasti Navisecin avulla!
Palvelusta löytyy aina ajantasaiset ja korkealaatuiset tietosuojan koulutussisällöt täysin valmiina pakettina, eikä niiden päivittämisestä tarvitse koskaan huolehtia.
Valitse Navisec-palvelu ja unohda työläs koulutusmateriaalien päivittäminen!
Navisecin avulla varmistetaan, että ihmiset suorittavat koulutukset ja oikeasti oppivat tarvittavat asiat. Käyttäjät käyvät läpi itseopiskelumateriaalit ja suorittavat niihin perustuvat testit.
Älä tee turhia koulutusinvestointeja - varmista organisaation tietosuojaosaaminen Navisecin avulla!
Hyvin koulutettu henkilökunta on erinomainen vakuutus tietosuojauhkia vastaan. Inhimilliset virheet ovat yleisin syy tietosuojarikkomuksille. Koulutusta tulee järjestää jatkuvasti.
Kouluta henkilöstöä säännöllisesti ja suojaa organisaatio tietosuojauhkilta!