Tietosuojaopas uuteen asiakastietolakiin

Uusi asiakastietolaki tuli voimaan 1.1.2024. Siinä yhdistyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyä koskevat säännökset. Tavoitteena on yhtenäistää ja selkeyttää mm. asiakas- ja potilastietojen luovutusta sekä sosiaalihuollon palveluissa kirjattavien potilastietojen käsittelyä. Minkälaisia muutoksia uusi laki tuo mukanaan? Mitä sote-alan toimijoiden tulee huomioida tietosuoja-asioissa? Kokosimme lyhyen oppaan, jossa käsitellään lain mukana tulevia muutoksia ja annetaan vinkkejä niiden huomioimiseen.

Täyttämällä tietosi lomakkeelle pääset lataamaan oppaan
Kiitos tilauksesta! Voit ladata aineiston alla olevasta painikkeesta.
Lataa aineistoSiirry aineistoon
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Asiakkaat ja ajanvaraukset

Asiakasrekisteri

Hallitse henkilöasiakkaiden sekä organisaatioiden tietoja.

Markkinointitoiminnot

Viesti ajankohtaisia ja tärkeitä asioita sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kalenteri

Monipuolinen työkalu ajanvarausten ja resurssien hallintaan.

Nettiajanvaraus

Vähennä ajanvarausten hallintaan käytettävää työaikaa.

Muistutustoiminnot

Vähennä viime hetken peruutuksia muistuttamalla tulevasta ajanvarauksesta.

Liitetiedostot

Dokumenttien tietoturvallinen säilytys.

Kirjaaminen ja palautteet

Potilaskertomus

Kirjaa käynnit, diagnoosit sekä muut merkinnät ja luo niistä helposti loppupalaute.

Rakenteinen kirjaaminen

Yhdenmukainen ja selkeä tapa kirjauksen tekemiseen, toimialakohtaiset nimikkeet.

KELA-lomakkeet

Automaattisesti täydentyvät GAS, KU ja SV -lomakkeet.

Sanelutoiminto

Siirry uudelle aikakaudelle - puheentunnistus toimii työasemalla ja mobiililaitteella.

Mallipohjat

Luo ja hyödynnä valmiita pohjia kirjauksissa tai palautteilla.

Potilastiedon arkisto (KANTA)

Vienti, haku, ostopalveluvaltuutus ja muut Kanta-toiminnot omassa Diariumissa.

Etäkuntoutus

Vahva tunnistautuminen

Täytä etäpalveluiden antamisen edellytys ja tunnista asiakas luotettavasti.

Viestit

Viestien avulla asiakas ja asiantuntija voivat kommunikoida keskenään turvallisesti.

Videopuhelut

Reaaliaikainen etäyhteys terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan välillä.

Harjoitteet ja verkkokurssit

Aikatauluta asiakkaalle ajasta ja paikasta riippumattomia tehtäviä.

Sähköiset lomakkeet

Luo omia tai hyödynnä valmiita lomakepohjia, kaavatoiminto pistelaskuun.

Sähköinen allekirjoitus

Jaa asiakkaalle dokumentteja ja pyydä niihin sähköistä allekirjoitusta.

Laskutus ja maksaminen

Sopimushinnat

Määritä ja käytä tavallisesta poikkeavia asiakas- tai sopimushintoja.

Lue lisää
KELA-tilitys

Automaattisesti täydentyvät tilityslomakkeet tarvitsee vain tulostaa ja lähettää.

Lue lisää
Lahjakortit ja ennakkomaksut

Ota vastaan ennakkomaksuja ja kasvata myyntiä lahjakorteilla.

Lue lisää
Maksupääte

Helppokäyttöinen ja täysin Diarium-integroitu ratkaisu.

Lue lisää
Online maksut

Tarjoa nykyaikainen veloitus asiakkaille maksulinkin avulla.

Lue lisää
Verkkolaskut

Lähetä laskut sähköisesti organisaatioille ja yksityishenkilöille.

Lue lisää

Seuranta ja raportointi

Hoitotyö

Seuraa toteutuneita tapahtumia ja koosta tilastot Aluehallintovirastoon.

Talous ja kirjanpito

Pidä maksusuorituksetajan tasalla ja siirrä ajantasainen aineisto kirjanpitoon.

Muut raportit

Tuotemyynnit, maksajat, käynnit, lähetteet ym.

Liitännät

Monipuoliset liitännät ulkoisiin taloushallinnon ohjelmiin.

Kuntoutuksen hyödyn arviointi (KELA)

Kerää, raportoi ja hyödynnä lomakkeiden avulla kerättyä tietoa.

Tiedolla johtaminen ja analytiikka

BI-työkalu kokoaa yhteen ja visualisoi liiketoiminnan keskeiset tunnusluvut.

Turvallisuus

Kanta-sertifioitu järjestelmä

Ulkoinen tietoturva-auditointi KPMG IT Sertifiointi Oy:n toimesta.

Tekninen tietoturva-auditointi

Säännöllinen kolmannen osapuolen suorittama tekninen tietoturvatestaus.

Kaksivaiheinen tunnistautuminen (2FA)

Lisää kirjautumisen tietoturvaa aktivoimalla kaksivaiheinen tunnistus.

Navisec-palvelun avulla varmistetaan henkilöstön tietosuojaosaaminen

Navisec-palvelun avulla tietosuoja-asiat saa koulutettua henkilöstölle helposti, tehokkaasti ja edullisesti. Palvelu sisältää täysin valmiit tietosuojan verkkokoulutukset, joita päivitetään säännöllisesti. Raporttien avulla on helppo osoittaa, että henkilöstö on koulutettu.

Kouluta tehokkaasti

Navisec tekee tietosuojakouluttamisesta tehokasta ja sujuvaa. Verkkokoulutukset ovat joustavasti käytettävissä missä ja milloin tahansa.

Hylkää perinteiset koulutustilaisuudet ja kouluta tehokkaasti Navisecin avulla!

Säästä resursseja

Palvelusta löytyy aina ajantasaiset ja korkealaatuiset tietosuojan koulutussisällöt täysin valmiina pakettina, eikä niiden päivittämisestä tarvitse koskaan huolehtia.

Valitse Navisec-palvelu ja unohda työläs koulutusmateriaalien päivittäminen!

Varmista oppiminen

Navisecin avulla varmistetaan, että ihmiset suorittavat koulutukset ja oikeasti oppivat tarvittavat asiat. Käyttäjät käyvät läpi itseopiskelumateriaalit ja suorittavat niihin perustuvat testit.

Älä tee turhia koulutusinvestointeja - varmista organisaation tietosuojaosaaminen Navisecin avulla!

Suojaudu tietosuojauhkilta

Hyvin koulutettu henkilökunta on erinomainen vakuutus tietosuojauhkia vastaan. Inhimilliset virheet ovat yleisin syy tietosuojarikkomuksille. Koulutusta tulee järjestää jatkuvasti.

Kouluta henkilöstöä säännöllisesti ja suojaa organisaatio tietosuojauhkilta!